دانلود فیلم و سریال رایگان

تبلیغات

به این مطلب امتیاز دهید

پروستاتیت چیست ؟ آشنایی با بیماریهای پروستات و بزرگی پروستات و التهاب پروستات

پروستاتیت چیست ؟ آشنایی با بیماریهای پروستات و بزرگی پروستات

پروستاتیت چیست ؟ از پروستات و التهاب پروستات چه می دانیم؟

 

پروستات

به گزارش میهن دی  غده پروستات از ارگانهای جنسی مرد است که در زیر مثانه قرار دارد و پیشابره را احاطه کرده است. پروستات در هنگام برانگیختی جنسی و ارضاشدن مرد مایعی را ترشح میکند که با منی همراه میشود و همچنین باعث حرکت بهتر اسپرم ها میشود. اندازه پروستات تقریبا به اندازه گردو و پروستت طبیعی در حدود ۱۸ تا ۲۲ سی سی هست. پروستات در اطراف پیشابراه قرار گرفته است و وظیفه اش حمل و انتقال ادرار و منی به بیرون مثانه و آلت است. هرگاه به علل مختلف پروستات بزرگ شود یا عفونت کند یا برایش مشکلاتی پیش آید از جمله استمنا و خودارضایی، عفونت، نگه داشتن ادرار به مدت زیاد و … اختلالای را بری مرد به وجود می آورد.

مشکلات و بیماریهای پروستات

بیشترین مشکل پروستات که برای جوانان شایع هست التهاب پروستات یا پروستاتیت هست. پروستاتیت prostatitis نام بیماری التهاب پروستات است. پروستات این افراد دارای التهاب یا تورم یا قرمز و یا گرم و بزرگ است. اگر پروستاتیت در روزهای آغازین باشد و پیشرفت نکرده باشد درمانش سریعتر و راحتتر است. اما اگر درست تشخیص داده نشود و به موقع درمان نگردد مزمن میشود و اختلالات و عوارضی را برای مرد به وجود می آورد.

علل پروستاتیت و درمان التهاب پروستات

به گزارش مجله اینترنتی سیلور علت اصلی التهاب پروستات و پروستاتیت ناشناخته است اما پزشکان علل گوناگونی را برای آن متصور می دانند. تحریک جنسی در مردان و ارضانشدن، خودارضایی، وراثت و نژاد، بیماریهای مقاربتی و باکتری و میکروبها از جمله علتهای شایع است.

پروستاتیت و التهاب پروستات

 

پروستاتیت به دوبخش تقسیم میشود: پروستاتیت حاد و پروستاتیت مزمن.

پروستاتیت باکتریایی و عفونی و پروستاتیت غیر باکتریایی

وقتی در جایی از بدن التهاب وجود دارد این پیام را میدهد که بدن درحال مبارزه با میکروب است و یا درحال ترمیم مشکل و صدمه است. اگر علت پروستاتیت میکروب و باکتری باشد شما مبتلا به پروستاتیت باکتریایی هستید. اگر پروستاتیت حاد باکتریایی به موقع درمان نشود ممکن است به آبسه پروستات یا سپسیس بینجامد. تشخیص معمولا براساس علامتها صورت میگیرد علایم انسدادی مثل تخلیه ناکامل ادرار، جریا ن نامناسب و کم و منقطع ادرار، نیاز به زور زدن برای ادرارکردن و یا اختلات ادراری تحریکی است مانند تکرر ادرار، سوزش ادرار و یا احساس فوریت ادرار باشد.

پروستاتیت

علایم پروستاتیت

از جمله علایم شایع پروستاتیت و التهاب پروستات میتوان به تب و لرز ، تکرر ادرار، درد در کمر و بیضه ها و مثانه، احساس فوریت ادرار، سوزش ادرار، احساس تخلیه ناکامل ادرار و مشکل در ادرارکردن و کاهش میل جنسی می باشد.

پزشک از طریق آزمایش ادرار و کشت ادرار بررسی کلی ادرار شما را انجام میدهد. وجود بیش از ۱۰ گلبول سفید در صورتیکه در آزمایش مشخص شود نیاز به آزمایشات تکمیلی مثل CBC و کشت خون ، همینطور حجم ادرار باقیمانده مشخص شود. در ادرار شما باکتری و عفونت وجود دارد پزشک براساس نوع میکروب دارو و آنتی بیوتیک تجویز می کند. بسته به شدت و نوع عفونت باید آنتی بیوتیکها را چند هفته و یا چند ماه مصرف نمایید. همچنین پزشک از طریق معاینه مقعدی پروستات میتواند به علت بیماری پی ببرد. به صورتیکه بیمار دحالت سجده قرار میدهد و پزشک متخصص اورولوژی با انگشت سبابه از طریق مقعد پروستات را لمس میکند و بیماری را تشخیص میدهد. اگر به وسیله آنتی بیوتیکها درمان نشدید ممکن است پزشک داروها و آنتی بیوتیکهای بیشتر با مدت زمان بیشتر تجویز کند و یا از طریق وریدی دارو را تزریق نمایند. اگر بازهم بعد از درمان دوباره عفونت هست ممکن است نقصی در پروستات وجود داشته باشد که معمولا از طریق جراحی قابل مداوا است.

همچنین ممکن است پزشک شما سونوگرافی درخواست کند. به وسیله سونوگرافی مشکلات کلیه و مثانه و پروستات بررسی میشود و درصورت وجود سنگ و یا بزرگی پروستات و مثانه ادماتو تشخیص بیماری را برای پزشک راحتتر میکند.

معمولا در آزمایش عفونت و میکروب تشخیص داده نمی شود. اگر هنوز مشکلات ادراری داشته باشید مبتلا به بیماری پروستاتیت غیر باکتریایی هستید. پروستاتیت غیرباکتریایی معمولا با آنتی بیوتیک درمان نمیشوند. معالجه این مورد سخت تر است و نیاز به همکاری مستمر پزشک و بیماری و زمان دارد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن ( با نام‌های تجاری:  Advil, Mortin ) یا ناپروکسن ( با یک نام تجاری : Aleve ) تغییر غذا و روش زندگی ، گرفتن حمام آب داغ، نشستن در لگن آب از جمله درمان ها هستند. بیمار باید توجه داشته باشد از نظر جنسی تحریک نشود و درصورت تحریک شدن باید ارضا گردد تا التهاب فروکش کند. همچنین خودارضایی باعث شدت بیماری میشود و درمانتر را سختتر و حتی ناممکن مینماید. در اثر خودارضایی و استمناء  پروستات تحریک شده و ترشحات باعث التهاب بیشتر و بزرگتر شدن پروستات و درنتیجه باعث  اختلالات ادراری بیشتر می شود.

داروهای آلفابلوکر برای شل کردن عضلات مثانه و بافت پروستات مانند تامسولوسین، ترازوسین و پرازوسین تجویز میشوند که باعث راحتی جریان ادرار میشوند و اختلالات ادراری را کمتر می نمایند.

معمولا در مراحل اولین درمان از طریق دارو و مشاوره و تغییر روش زندگی و غذاخوردن است و جراحی به صورت نادر انجام میشود.

بزرگی پروستات یا BPH

معمولا با بالارفتن سن در مردان غده پروستات شروع به بزرگ شدن می کند. البته موارد دیگری هم در بزرگ شدن غده پروستات تاثیر دارند مانند خودارضایی (استمنا) ، عفونت، غددها و …

بزرگی پروستات و بزرگی خوش خیم پروستات

معمولا مردان بالای ۴۰ و ۵۰ سال به بالا به مرور زمان با این مشکل مواجه می شوند. اگر بالای ۵۰ سال دارید و برای ادرار کردن مشکل دارید و یا سرعت جریان ادرار کم شده است و یا ادرار کامل تخلیه نمی شود و شبها باعث بیدارشدن شما از خواب برای ادرارکردن می شود دلیل آن ممکن است BPH یا بزرگی پروستات باشد. پروستات پیشابراه را احاطه کرده است در نتیحه وقتی شروع به رشد و بزرگ کردن می نماید باعث فشرده شدن و تنگ کردن پیشابراه و مجاری ادرار می شود و جریان ادرار را کاهش می دهد. ادرار به اندازه کامل تخلیه نمیشود. از آنجاکه ادرار از مثانه به سمت پیشابراه هدایت می شود اگر پروستات بزرگ شود فشار برروی کنترل مثانه تاثیر خواهد گذاشت.

علایم بزرگی پروستات BPH

از علایم بیماری بزرگی پروستات BPH می توان موارد زیر را نام برد :

– قطره قطره آمدن ادرار

– جریان ضعیف ادرار

– تکرر ادرار

– احتیاج زیاد برای ادرار کردن، به طوریکه روزانه نیاز دارید بارها به دستشویی بروید همینطور شبها باعث بیدارشدنتان می شود و نیاز دارید به توالت بروید.

– مقدر کمی خون در ادرار

– شروع ادرار سخت و مشکل هست، به این شکل که فشار زیادی دارید برای تخلیه ادرار و به توالت می روید ولی ادرار به سختی شروع می شود و جریانش کم و ضعیف است و در مراحال خیلی پیرشفته جریان ادرار خیلی خیلی سخت آغاز میشود و یا اصلا آغاز نمی شود که در این موارد باید حتما به پزشک و اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید.

– ادرار کاملا تخلیه نمی شود به طوریکه همیشه مقداری ادرار در مثانه

شما می ماند.

– نشط ادرار و احساس بیرون روی برای ادرار

اگر هریک از علایم را داشتید باید به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری ( متخصص اورولوژی ) مراجعه نمایید.

پزشک از طریق برخی تستها بیماری بزرگ شدن پروستات را تشخیص می دهد :

– از طریق آزمایش خون PSA . این آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات هست prostate- specific antigen . اگر در آزمایش معلوم شود PSA شما یا آنتی ژن اختصاصی پروستات بالا و بیشتر از حد نرمال است یکی از علامتهای تشخیصی بزرگی پروستات هست. البته در سرطان پروستات هم PSA  بالا می رود ولی این آزمایش به تنهایی فقط کافی نیست. خیلی از مردانی که PsA شان بالا هست سرطان پروستات ندارند!

– معاینه پروستات از طریق معاینه مفقعدی توسط انگشت. پزشک متخصص اورولوژی دستکش پوشیده و انگشت سبابه را وقتی که بیمار در حالت سجده قرار گرفته به داخل مقعد بیمار فرو میبرد و پروستات را لمس می کند. این معاینه وضعیت کلی پروستات را به پزشک نشان خواهد داد و یکی از بهترین راههای تشخیص بزرگی پروستات است.

– تصویربرداری . به وسیله سونوگرافی یا رادیولوژی میتوان تصویری از پروستات داشت. در سونوگرافی متخصص رادیولوژی قطر و ابعاد پروستات را تشخیص می دهد و همچنین حجم ادراری که بعد از تخلیه ادرار در مثانه باقی می ماند. درسونوگرافی یک دستگاه را از طریق مقعد وارد میکنند و پروستات را بررسی می کنند.  عکس   IVP یا  intravenous pyelogram    عکسبرداری توسط اشعه ایکس از مجاری ادرار است. به منظور عکسبرداری برای عکس IVP ماده حاجب را به سیاهرگ تزریق می کنند. وقتی که ماده حججب و رنگ از خون شما میگذرد و وارد ادرارتان میشود برروی  x- ray نشان داده میشود.

– سیستوسکوپی . سیستوسکوپی یکی از راهها برای دیدن مجاری ادرار، مثانه و پروستات است. سیستوسکوپ وسیله ایست دارای یک لوی نازک که عدسی هایی شبیه میکروسکوپ دارد . پزشک لوله را از طریق پیشابراه وارد مثانه می کند و داخل آن را نگاه می کند.

– آزمایش و مطالعه جریان ادرار . با ادرار کردن در یک وسیله خاص شدت جریان ادرار مشخص میکند که بیمار بزرگی پروستات و BPH دارد یا خیر.

پروستات چیست

درمان بزرگی پروستات BPH

درمانهای بزرگی پروستات مختلف هستند و پزشک براساس وضعیت بیمار و آزمایشات و شدت بیماری روش را انتخاب می کند.

درمان دارویی. داروهای مختلفی برای بزرگی پروستات هست که پزشک براساس وضعیت بالینی بیمار تجویز می کند مانند آلفابلوکرها که باعث شل شدن عضلات مثانه و پروستات و تسهیل جریان ادرار می شوند مانند ترازوسین، پرازوسین و تامسولوسین و …  همچنین داروهایی که باعث جلوگیری از ترشح بعضی غدد و کوچی پروستات می شوند مانند فیناستراید و ..

مراقبت و انتظار . ممکن هست بزرگی پروستات داشته باشید ولی درد و مشکلات زیاد و جدی نباشد و یا ممکن است ترجیح دهید به جای استفاده کردن از دارو و یا جراحی با مشکلات پروستات کنار بیایید و بسازید. در این موارد با اصلاح عادات زندگی و خوردن مواد غذایی به خصوص و همینطور نشستن در آب گرم به مدت ده دقیقه میتوانید میتوانید با این مشکل کنار بیایید. اما چکاپ منظم و معاینه توسط پزشک حتما به مدتهای منظم باید انجام شود تا مطمئن شوید بیماری پیشرفت نکرده و وضعیتتان بدتر نشده است.

درمان غیر جراحی. در دنیای امروز وسایلهای ابداع شده اند که به وسیله آنها می توان قسمتهایی از پروستات را برداشت. در بیمارستان ها و یل کلینیک ها این موارد انجام میشود و پزشک از طریق پیشابراه وارد قسمت مربوطه میشود و بخشی از پروستات را بر می دارد. ابتدا یک پل به پیشابراه مالیده می شود تا مانع ناراحتی و درد شود . و توسط لوله های نازکی حرارت کنترل شده را در جاهایی از پروستات آزاد می کنند. به این روش درمان غیرجراحی حرارت درمانی به روش میکروویو از طریق پیشابره  Transurethral microwave thermotherapy TUMT  و روش قطع و سایش از طرق پیش آبراه Transurethral needle ablation TUNA  می گویند.

درمان جراحی. اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که وضعیت پروستات به شکلی هست که باید برداشته شود یا بزرگتر از حد ممکن باشد جراحی باز را توصیه می کند. در این روش از طریق جرای باز باز جراح بخشی از پروستات را برمی دارد که نیاز به برش پوست قاعده بالای آلت هست.

شایعترین جراحی که انجام میشود برش پروستات از طریق پیشابراه یا Transurethral resection of the prostate(TURP) نام دارد. در این روش جراحی پزشک به وسیله یک لوله باریک که از طریق پیشابراه وارد می کند قطعه هایی از پروستات را با یک حلقه سیمی از طریق سیستوسکوپ کنده و بیرون می آورد . جراحی باز و TURP هر دو نیاز به بیهوشی عموی و بستری شدن در بیمارستان دارند.

TURP شبیه عمل برداشتن پروستات نیست. TURP   و دیگر روشها  برای برداشتن مقداری از بافت پروستات به منظور رفع مانع از جلو ادرار است . در موارد کم هم پیش می آید که پروستات دوباره رشد کند و بزرگ شود و باعث شروع دوباره مشکلات ادراری شود . شما باید هرساله چکاب  و آزمایش بدهید و توسط متخصص اورولوژی معاینه شوید تا مطمئن شوید که BPH پیشرفت نکرده و توسعه پیدا نمی کند.

prostatectomy یا برداشتن پروستات به منظور توقف و گسرتش سرطان پروستات انجام می شود .

منبع : میهن دی با برداشت آزاد از سایت پزشکان بدون مرز

پروستاتیت چیست,درمان التهاب پروستات,بزرگی خوش خیم پروستات, علایم بزرگی پروستات,بیماریهای پروستات,درمان پروستاتیت,پروستاتیت مزمن, پروستاتیت حاد,پروستاتیت باکترایی. پروستاتیت چیست ,التهاب پروستات,پروستاتیت حاد, پروستاتیت مزمن, بزرگی پروستات , بزرگی خوش خیم پروستات, درمان پروستاتیت, علایم بزرگی پروستات, علایم پروستاتیت, علایم التهاب پروستات,آشنایی با بیماریهای پروستات در مردان

اشتراک در شبکه های اجتماعی، این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

تبلیغات

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال نمایید.